Digitale transformatie & Strategie

‘Ben even naar de stad, nieuwe schoenen halen’. Is dit vandaag de dag nog actueel? Of moet het zijn: ‘Waar is mijn telefoon? Ik heb nieuwe schoenen nodig’. Is dat het nieuwe normaal?
Het maakt vandaag de dag niet meer uit op wat voor manier iemand een artikel wil bestellen of kopen, als de aankoop maar naar wens tot stand komt en dat de verwerking daarvan efficiënt & digitaal gebeurt.
Inmiddels is het een algemene trend dat enorme intermediair partijen overal tussen ‘duiken’ en zich nestelen op het vlak tussen vraag & aanbod, zoals bijvoorbeeld bol.com. Op zich is een tweede verkoopkanaal altijd een toegevoegde waarde, maar jij bent toch degene die het bedrijf runt? Jij doet toch al het werk? Heb je dan in eerste instantie wel je eigen digitale verkoopkanalen & digitale organisatie op orde? Of moet je überhaupt nog beginnen met een digitale bedrijfsvoering?
Bevindt jouw bedrijf zich in de B2B sector, dan wil je de klant de ‘digitale’ & niet digitale service aanbieden die zij verdienen. Wanneer je goede digitale middelen gebruikt, blijft er meer tijd over om je klanten echt te adviseren.
Hoe digitaal is jouw bedrijfsvoering?
Verkoop je nog veel per telefoon, of vanuit de winkel? Daar is geen goed of fout in, maar eerder een standaard manier waarop het binnen jouw bedrijf gaat. Heb je deze processen zelf bepaald en zo op de markt gezet? Of is het zo ‘gegroeid’? Veranderingen hierin kun je vaak niet forceren, dat heeft tijd nodig.
Hoe ‘gewoner’ een bepaald verkoopkanaal in de loop der tijd wordt, hoe makkelijker het gebruik ervan voor gebruikers is. Dus zijn klanten nog gewend om naar de winkel te komen, ontneem ze die mogelijkheid dan vooral niet! Bied ze juist een extra mogelijkheid die een nog prettigere aankoopervaring voor de klant realiseert. Let wel: als je gebruik wilt maken van digitale verkoopkanalen, dan zal je bedrijfsvoering daar wel op ingesteld moeten zijn.
‘Dit geldt echter niet alleen voor de verkoopkanalen die je bedrijf heeft, maar vooral ook voor de optimalisatie van de processen binnen je bedrijf.
Hoe goed is de samenhang binnen je bedrijf?
Zijn je processen echt efficiënt? Vaak wordt dat pas goed duidelijk wanneer je de processen onder de loep neemt. Als de samenhang in je huidige niet digitale bedrijf goed is, dan is de stap naar een goed werkbare digitale omgeving stukken eenvoudiger. Je kunt daarop dan goed een software systeem toepassen die jouw samenhang volgt. Dat geldt niet alleen voor grote bedrijven, maar kan juist ook voor kleine organisaties erg handig zijn. Het creëren van controle en overzicht vanaf één plek. Daarvoor heb je één samenhangend systeem nodig. Werk je binnen een grotere organisatie? Juist dan is het nog belangrijker om één samenhangend systeem te gebruiken; alleen hebben deze systemen veel meer te maken met functieprofielen en autorisatie verdelingen. Zodat de offline samenhang, taakverdeling & verantwoordelijkheden ook online blijven bestaan.
Het verschil tussen digitale transformaties & strategieën voor 'grotere' en 'kleinere' bedrijven
De complexiteit van je bedrijfsvoering, het huidige IT landschap, de huidige samenhang binnen je bedrijf, de weerstand of proactieve houding van medewerkers en de beschikbare tijd & het budget spelen allemaal een rol in de transformatie en realisatie van een digitale bedrijfsvoering. Bij een ‘eenmanszaak’, bijvoorbeeld een winkel, of een bedrijf met enkele werknemers kun je je voorstellen dat de complexiteit van je bedrijfsvoering relatief snel te overzien is. Dat maakt het dan ook veel sneller mogelijk om ‘in kaart’ te brengen welke digitale mogelijkheden voor jouw bedrijfsvoering interessant zouden kunnen zijn. En wellicht heb je zelf al een aantal goede ideeën.
Werk je echter binnen een bedrijf met enkele tientallen tot honderden medewerkers, dan neemt de complexiteit van je bedrijfsvoering in rap tempo toe. Niet alleen door de grote getalen aan collega’s, maar ook door de bijbehorende taken en de verdeling van de verantwoordelijkheden. Welke afdeling moet voorzien worden in welke behoefte en welke oplossingen zijn daarvoor het best passend. Zoals je al aan kunt voelen, is de inventarisatiefase voor het duidelijk in kaart brengen van de werking, behoeftes & wensen van ‘grotere’ bedrijven een heel ander vraagstuk.
Bij een diversiteit aan afdelingen, met mogelijk eigen principes & doelen, is steeds een ander resultaat van belang? Wat is belangrijk voor jouw afdeling? En wat is wenselijk op de marketing afdeling? wat is belangrijk voor research en development? Allemaal verdeelde of verschillende belangen, die wel allemaal samen moeten komen voor het uiteindelijke bedrijfsbelang. Een goed resultaat op één afdeling op zich maakt geen verschil als de rest van het bedrijf ‘faalt’ of beter gezegd nog niet optimaal presteert in het algemeen bedrijfsbelang.
‘Knoop de juiste informatietechnologieën & informatiemanagement principes aan de ‘juiste’ cultuur & doelstellingen van je organisatie’.
Hoe IT minded is je organisatie?
Een cultuur omslag, ja of nee? – Cultuur & software zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Van tijd tot tijd komen er namelijk nieuwe software oplossingen op de markt, wat gepaard gaat met deze nieuwe software oplossingen, is mogelijk een verandering van de manier waarop je werkt.
Durf jij nieuwe software uit te proberen? Of blijf je werken zoals je altijd al deed? Door het uit te proberen kom je achter nieuwe mogelijkheden. Hoe gaat jouw organisatie vervolgens met deze nieuwe mogelijkheden om? Zijn medewerkers bereid om met deze (nieuwe) softwareoplossing te gaan werken? Of niet?
Is de bereidheid er dan kun je spreken van een IT minded cultuur, is die er niet dan ‘moet’ je denken aan een cultuur omslag. Zodat je de IT minded organisatie kan worden die je graag wil zijn.

Hoeveel behoefte is er om digitaal te werken?
Is er een urgent gevoel aanwezig om digitaal te werken? – Door van tijd tot tijd je bedrijfsvoering onder de loep te nemen en de mogelijkheden te bekijken voor eventuele verbeterpunten, kun je een hoop geld besparen en efficiëntie opleveren.
Mogen wij eens met je meekijken?
De digitale voordelen op een rijtje
Stapsgewijs naar de juiste digitale bedrijfsvoering
1. Kennis making
2. Situatie analyse
3. Formuleren doelstellingen
4. Route bepalen
5. Invullen roadmap
6. Start realisatie
Advies over digitale transformaties & strategieën leveren wij onder andere aan


