12 juli 2021

Digitale transformatie en strategie

Digitale transformatie & Strategie

Ben even naar de stad, nieuwe schoenen halen’. Of ‘waar is mijn telefoon? Ik heb nieuwe schoenen nodig’. Voorzien in klantbehoeftes, dat is vandaag de dag de opdracht, ‘ben je er niet’? Dan gaat het op die manier sowieso niet plaatsvinden.

Hier hebben we het eigenlijk over de digitale behoefte van in dit geval particuliere klanten, maar deze behoefte kan net zo goed gelden voor zakelijke klanten. Kun jij voorzien in deze behoefte? Bied je jullie assortiment op de juiste verkoopkanalen aan? Ja? Mooi.

Hoe verwerk je vervolgens deze orders? Volledig gedigitaliseerd en geautomatiseerd? Of telefoon aannemen, bestelling opschrijven, order lopen en dan nog ergens in een systeem zetten? Zorg ervoor dat je bij het aannemen / invoeren van orders, deze direct in het systeem wegschrijft, op die manier staat de order vast en is die voor iedereen binnen je organisatie zichtbaar.

Vandaag de dag kun je namelijk op allerlei manieren een artikel kopen of bestellen, als de aankoop maar naar wens tot stand komt en de verwerking efficiënt en digitaal plaats vindt.

Bevindt jouw bedrijf zich in de B2B sector, dan wil je de klant de ‘digitale’ & niet digitale service aanbieden die zij verdienen. Wanneer je goede digitale middelen gebruikt, blijft er meer tijd over om je klanten echt te adviseren. 

Hoe digitaal is jouw bedrijfsvoering?

Verkoop je per telefoon, vanuit de winkel? Via de webshop of via marketplaces? Tal van mogelijkheden, met een mix daarvan als standaard manier van werken voor je bedrijf. Heb je deze verkoopkanalen zelf bepaald en met voorbedachte raden in de markt gezet? Of is het zo ‘gegroeid’? Veranderingen hierin kun je vaak niet forceren, dat heeft tijd nodig. 

Wat hierin belangrijk is, is het onder de aandacht brengen van de digitale mogelijkheden (de voordelen ervan) en echt de klanten met de eerste stappen helpen opstarten, dan is de kans van slagen van een nieuwe digitale oplossing het grootst. Lukt het ze de eerste keer zelf niet? Laat ze vooral langskomen in de winkel, bakje koffie erbij, maak tijd voor je klant. Als je zelf in de oplossing gelooft dan gaan je klanten dat ook doen.

Hoe ‘gewoner’ een bepaald verkoopkanaal in de loop der tijd wordt, hoe makkelijker (meer gewenning) het gebruik ervan voor de klanten is. Dus zijn klanten nog gewend om naar de winkel te komen, ontneem ze die mogelijkheid dan vooral niet. Bied ze juist extra mogelijkheden aan, en mogelijk boor je met die extra mogelijkheden wel juiste nieuwe klanten aan. Hé, ik kan hier tegenwoordig ook online of via een app bestellen. Let wel: als je gebruik wilt maken nieuwe digitale verkoopkanalen, dan zal je bedrijfsvoering daar wel op ingesteld moeten zijn.

‘Zijn de processen binnen je bedrijf daarvoor al klaar? Als iedereen binnen je bedrijf gewend is aan de klant die ‘gezellig’ naar de winkel toe komt. Dan kost het tijd en aandacht om het besef van ‘digitale’ klanten te realiseren en de effecten daarvan voor iedereen helder te krijgen.

Hoe goed is de samenhang binnen je bedrijf?

Zijn je processen echt efficiënt? Vaak wordt dat pas echt duidelijk wanneer je de processen onder de loep neemt, wanneer er verandering plaats vindt. Als de samenhang in je huidige niet digitale bedrijf goed is, dan is de stap naar een goed werkbare digitale omgeving stukken eenvoudiger. We zeggen niet makkelijk, maar wel eenvoudiger. Je kunt daarop dan goed een software systeem toepassen die jouw samenhang volgt. Dat geldt niet alleen voor grote bedrijven, maar juist ook voor kleinere organisaties. Het creëren van controle en overzicht vanaf één plek. Daarvoor heb je één samenhangend systeem nodig. Werk je binnen een grotere organisatie? Juist dan is het nog belangrijker om één samenhangend systeem te gebruiken; alleen hebben deze systemen veel meer te maken met functieprofielen en autorisatie verdelingen. Zodat de offline samenhang, taakverdeling & verantwoordelijkheden ook online blijven bestaan.

Het verschil tussen digitale transformaties & strategieën voor 'grotere' en 'kleinere' bedrijven

De complexiteit van je bedrijfsvoering, het huidige IT landschap, de huidige samenhang binnen je bedrijf, de weerstand of proactieve houding van medewerkers en de beschikbare tijd & het budget spelen allemaal een rol in de transformatie en realisatie van een digitale bedrijfsvoering. Bij een ‘eenmanszaak’, bijvoorbeeld een winkel, of een bedrijf met enkele werknemers kun je je voorstellen dat de complexiteit van je bedrijfsvoering relatief snel te overzien is. Dat maakt het dan ook veel sneller mogelijk om ‘in kaart’ te brengen welke digitale mogelijkheden voor jouw bedrijfsvoering interessant zouden kunnen zijn. En wellicht heb je zelf al een aantal goede ideeën. 

Werk je echter binnen een bedrijf met enkele tientallen tot honderden medewerkers, dan neemt de complexiteit van je bedrijfsvoering in rap tempo toe. Niet alleen door de grote getalen aan collega’s, maar ook door de bijbehorende taken en de verdeling van de verantwoordelijkheden. Welke afdeling moet voorzien worden in welke behoefte en welke oplossingen zijn daarvoor het best passend. Zoals je al aan kunt voelen, is de inventarisatiefase voor het duidelijk in kaart brengen van de werking, behoeftes & wensen van ‘grotere’ bedrijven een heel ander vraagstuk.  

Bij een diversiteit aan afdelingen, met mogelijk eigen principes & doelen, is steeds een ander resultaat van belang? Wat is belangrijk voor jouw afdeling? En wat is wenselijk op de marketing afdeling? wat is belangrijk voor research en development? Allemaal verdeelde of verschillende belangen, die wel allemaal samen moeten komen voor het uiteindelijke bedrijfsbelang. Een goed resultaat op één afdeling op zich maakt geen verschil als de rest van het bedrijf ‘faalt’ of beter gezegd nog niet optimaal presteert in het algemeen bedrijfsbelang.

‘Knoop de juiste informatietechnologieën & informatiemanagement principes aan de ‘juiste’ cultuur & doelstellingen van je organisatie’.

Hoe IT minded is je organisatie?

Een cultuur omslag, ja of nee? – Cultuur & software zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Van tijd tot tijd komen er namelijk nieuwe software oplossingen op de markt, wat gepaard gaat met deze nieuwe software oplossingen, is mogelijk een verandering van de manier waarop je werkt. 

Durf jij nieuwe software uit te proberen? Of blijf je werken zoals je altijd al deed? Door het uit te proberen kom je  achter nieuwe mogelijkheden. Hoe gaat jouw organisatie vervolgens met deze nieuwe mogelijkheden om? Zijn medewerkers bereid om met deze (nieuwe) softwareoplossing te gaan werken? Of niet? 

Is de bereidheid er dan kun je spreken van een IT minded cultuur, is die er niet dan ‘moet’ je denken aan een cultuur omslag. Zodat je de IT minded organisatie kan worden die je graag wil zijn.

Hoeveel behoefte is er om digitaal te werken?


Is er een urgent gevoel aanwezig om digitaal te werken?
– Door van tijd tot tijd je bedrijfsvoering onder de loep te nemen en de mogelijkheden te bekijken voor eventuele verbeterpunten, kun je een hoop geld besparen en efficiëntie opleveren. 

Mogen wij eens met je meekijken?

De digitale voordelen op een rijtje

Stapsgewijs naar de juiste digitale bedrijfsvoering

1. Kennis making

2. Situatie analyse

3. Formuleren doelstellingen

4. Route bepalen

5. Invullen roadmap

6. Start realisatie

Advies over digitale transformaties & strategieën leveren wij onder andere aan

Loop je met vragen over de mogelijkheden en voordelen van digitalisering binnen jouw bedrijf? Neem eens contact op.