21 september 2018

Over ons

Ontstaan

‘De 3 van Tilburg’ – Met ingang van 1 januari 1995 treden, Rick van Dongen, Guus Buijlinckx en Peter van de Sande bij MSG in dienst. Daarmee werd de desgewenste expertise in handelspakketten eindelijk in huis gehaald. Het begin van een nieuwe periode bij MSG, zo blijkt 30 jaar later.

Maar ho eens even, eigenlijk gebeurde dat al anderhalf jaar eerder, toen bood toenmalig directeur, op 1 juni 1993, Tineke haar eerste baan aan, bij het toen nog piepjonge bedrijf MSG Nederland. De reactie daarop: Krijg ik deze baan? Te gek!!! En zo geschiedde.. we nemen je mee in het ontstaan en bestaan van MSG. En kijken daar 30 jaar later nog eens op terug.

Van Amsterdam tot Boston & van Brussel tot Moskou..

In 1993 besloten een aantal Belgische kopstukken van MSG België om een vestiging in Nederland te openen. Dit kantoor werd geopend op de Avelingen West 28b te Gorinchem. MSG Nederland als onderdeel van MSG werd een feit, MSG staat overigens voor de Methods and Services Group, is in die tijd een grote speler op de internationale markt en kent een levendig bestaan. Van wereldspeler tot lokaal betrokken en van Amsterdam tot Boston was de reikwijdte op zijn grootst. In deze tijd waren er meerdere vestigingen in verschillende landen en werden er ERP-pakketten voor productie, handel en logistiek genaamd e-Ureka / HardWare Trade ontwikkeld. Allen voorlopers van het huidige ERP pakket, MSG ERP, in dit pakket is destijds uiteindelijk de keuze gemaakt om de focus te leggen op groothandelsbedrijven. 

Al snel na het maken van de keuze voor groothandels, volgde de ‘internet bubbel’. Een doorbraak op dit vlak vond voor MSG plaats in de zomer van 2000. Tijdens een demonstratie in Parijs, werd live op het ‘podium’ een order van de ene naar de andere computer verstuurd. Gepresenteerd door Rick van Dongen, werd online winkelen ook voor MSG en haar klanten een feit. Kenmerkend aan deze periode, is het verschuiven van de focus bij bedrijven, van het ‘snel en digitaal kunnen verwerken van de orders’, naar ‘online bereikbaar zijn voor klanten’. 

.. naar een familiebedrijf op 't Dombosch in Raamsdonksveer

Ondanks een succesvolle doorbraak op het online vlak, werd het geen succes van MSG ‘global’. Veel vestigingen bleven vasthouden aan de ERP basis, ‘misten de spreekwoordelijke boot’ en hielden door de jaren heen op te bestaan. Dit betekende uiteindelijk in 2006 het einde van het ‘wereldwijde concern MSG’, en voor MSG Nederland, na een aantal jaren gehuisvest te zijn geweest in Geldermalsen, een verzelfstandiging! Als familiebedrijf rechtte MSG software de rug en kwam op het Dombosch in Raamsdonksveer terecht. In deze periode breidde het team maar ook het product portfolio van MSG zich in rap tempo uit. Startend met websites en webshops, gekoppeld aan MSG ERP, werden deze al snel opgevolgd door B2B & B2C portals en in de jaren daarna starten de ontwikkeling van order apps en barcode scanoplossingeninmiddels allen onderdeel van de MSG software Suite en zijn niet meer weg te denken uit het softwarelandschap!

Dat heeft mede te maken met alles wat we vandaag de dag niet meer weg kunnen denken: Whatsappen, face timen, online winkelen, elkaar op de voet volgen via Instagram, Facebook en Snapchat, streamen van films en series en ondertussen zorgt google, of een ander ‘slim’ apparaat er voor dat de lichten op tijd uit gaan, de temperatuur aangenaam is en dat we ten alle tijden kunnen zien wie er aan de voordeur staat. Onze systemen zijn sinds de jaren ’90 al digitaal, maar al onze aanverwante oplossingen aan het basis systeem, MSG ERP, zijn digitaal, online benaderbaar en te gebruiken op digitale devices, zoals smartphones en tablets. Iets wat je in deze tijd niet meer kunt wegdenken, als je de aansluiting wilt blijven behouden. 

Vandaag de dag leven we online en dat vraagt om een digitale bedrijfsvoering. Een bedrijfsvoering die met je klant en de tijd mee verandert. Op basis van ruim 30 jaar ervaring kunnen wij zeggen dat we dat doen. Vanaf het begin betrokken, tijdens de rit gebleven en voor de toekomst gereed. MSG, de motor achter je bedrijfsvoering.

Wat we maken

MSG software Suite: Voor groothandels, bouwbedrijven & e-commerce partijen + De connecties om digitaal samen te werken.

Wij hebben de MSG software Suite en aanverwante software oplossingen gerealiseerd om gedigitaliseerd en geautomatiseerd grip te krijgen op bedrijfsvoeringen. Bij groothandels zorgen we ervoor dat er inzicht is in het voorraadbestand, de bezorgdienst op tijd een seintje krijgt, de klant kan rekenen op snelle lever tijden, de bestelling in orde is en de hele afhandeling van inkoop tot verkoop aansluit op je bedrijfsprocessen & bedrijfscultuur. Dit principe heet in vakjargon een service orientated architecture die op basis van enterprise application integrations zorgt voor samenwerking binnen de hele software suite, binnen je hele bedrijf.

Wat dat in de praktijk betekent? Het maken van connecties met je klanten, integraties tussen je systemen, structuur in je data en inzicht in je bedrijf. Je bedrijf wordt digitaal, je bedrijfsvoering dynamischer & je kunt blijven meebewegen met de veranderde behoeftes van vandaag de dag.

Samenhang & mogelijkheden met de MSG software Suite

Aan de basis van de MSG software Suite staan van oudsher MSG ERP en MSG WMS, deze systemen leggen informatie vast, verwerken orders en zorgen voor overzicht en controle bij groothandels. Daar is in de afgelopen jaren het SaaS based MSG CMS bij gekomen, voor de ‘kleinere ondernemer’ en als aanvulling op MSG ERP. Dit systeem is een dynamische online variant van het MSG ERP en MSG WMS. Met deze oplossing kun je je handelsbedrijf beheren en kun je digitale & online kanalen aanboren zoals een webshopapp en scanner.

De communicatie tussen de ‘backend’ systemen en de digitale (online) oplossingen wordt geregeld door het MSG headless commerce platform. In feite zorgt dit platform voor de communicatie tussen (frontend) de digitale online oplossingen, waar bijvoorbeeld orders vandaan komen, en de verwerking ervan richting de backend. De backend kan bijvoorbeeld het MSG ERP, MSG CMS of een ander boekhoud en/of content management systeem zijn en waarmee je in eerste instantie de digitale oplossing aan de voorkant kunt voeden. Zoals een webshop, portal, app of zelfs scanoplossing, zodat daar uiteindelijk orders mee geplaats kunnen worden, die op hun beurt weer terug gestuurd worden naar de backend.

Door de krachtige (verbindende) functies van het platform, kun je het MSG headless commerce platform beschouwen als de spin in het web. Dit web zal de komende jaren alleen maar groter worden, door de vele mogelijkheden op het integratie vlak en de communicatie via API’s, kun je dit platform als een verbindingsplatform voor de toekomst beschouwen. Het grote voordeel van ons platform, het is integreer baar met je huidige software landschap.

Aan de basis van de MSG software Suite staan van oudsher MSG ERP en MSG WMS, deze systemen leggen informatie vast, verwerken orders en zorgen voor overzicht en controle bij groothandels. Daar is in de afgelopen jaren het SaaS based MSG CMS bij gekomen, voor de ‘kleinere ondernemer’ en als aanvulling op MSG ERP. Dit systeem is een dynamische online variant van het MSG ERP en MSG WMS. Met deze oplossing kun je je handelsbedrijf beheren en kun je digitale & online kanalen aanboren zoals een webshopapp en scanner.

De communicatie tussen de ‘backend’ systemen en de digitale (online) oplossingen wordt geregeld door het MSG headless commerce platform. In feite zorgt dit platform voor de communicatie tussen (frontend) de digitale online oplossingen, waar bijvoorbeeld orders vandaan komen, en de verwerking ervan richting de backend. De backend kan bijvoorbeeld het MSG ERP, MSG CMS of een ander boekhoud en/of content management systeem zijn en waarmee je in eerste instantie de digitale oplossing aan de voorkant kunt voeden. Zoals een webshop, portal, app of zelfs scanoplossing, zodat daar uiteindelijk orders mee geplaats kunnen worden, die op hun beurt weer terug gestuurd worden naar de backend.

Door de krachtige (verbindende) functies van het platform, kun je het MSG headless commerce platform beschouwen als de spin in het web. Dit web zal de komende jaren alleen maar groter worden, door de vele mogelijkheden op het integratie vlak en de communicatie via API’s, kun je dit platform als een verbindingsplatform voor de toekomst beschouwen. Het grote voordeel van ons platform, het is integreer baar met je huidige software landschap.

Op basis van jouw wensen


Wij integreren oplossingen
. Hierbij realiseren we de verbinding tussen systemen en kunnen we jouw offline handelingen online zichtbaar maken. De plekken waar jouw klanten zijn en waar je data staat, liggen namelijk ver uit elkaar. Wij integreren de keten en maken de connecties met apps, scanners en portals.

Hoe we dat doen? Met modulaire software, zodat we connecties kunnen maken en op behoeftes kunnen inspelen. Standaard processen blijven standaard, unieke processen blijven uniek en je software systemen geïntegreerd. Op die manier houdt je het overzicht en voeg je de waarde op de juiste plekken toe. Laat software voor je werken, niet andersom. Wil je meer weten over onze aanpak? Over een roadmap naar een digitale bedrijfsvoering? Lees hier verder.

Wie het maken

Mensen zoals jij en ik

Vaders, moeders, voetballiefhebbers, bergbeklimmers, lego fanaten, levensgenieters, motorrijders, gamers, wijnproevers, kookliefhebbers, Biesbosch kenners, denkend, bezig of overwegend. Zolang het maar met passie is. Zo zijn wij ook: Softwareontwikkelaars, app developers, infrastructuur specialisten, directieleden, administratieve medewerkers en consultants.

Daarbij is jouw bedrijfsvoering onze prioriteit. Op ons kantoor monitoren we dagelijks hoeveel orders er geplaatst worden en zien we iedere maand wie er aan de haal gaat met ‘de meeste orders van de maand trofee’! Met andere woorden, wij houden in de gaten of je software werkt en zorgen ervoor dat het blijft werken. Telefonisch of via een ticketsysteem staan we je bij. Dat doen we vanaf het opbouwen van de IT-strategie tot het turen in je database om net dat ene artikel even goed te zetten.

Wij zijn MSG. Meedenkend, Sociaal & Gedreven.

Ons beter leren kennen? Of wil je ons team komen versterken? Dit is wie we zijn.

Het team

Hoe we het maken

Met software tools van PC SOFT op basis van business & application logic

PC soft is van origine een Franstalig bedrijf, dat begin jaren `90 een software tool heeft ontwikkeld gebaseerd op de programmeertaal Wlanguage. De tools zijn een vierde generatie ontwikkel tool en bieden een enorme ondersteuning aan heel veel verschillende platformen. Een aantal van deze platformen zijn bijvoorbeeld, Windows & Linux maar ook Android & iOS. Op basis van deze tool kunnen we dus veel crossplatform ontwikkeling aan, en gerealiseerd maatwerk uit eerdere versies kun je relatief eenvoudig over zetten naar de nieuwe versie, die ieder jaar weer over nieuwe mogelijkheden beschikt. De tools van PC soft, worden dus ieder jaar beter.

Windev, Webdev & Windev Mobile op versie 28

Al met al bieden we onszelf en onze klanten met deze tools veel ruimte om door te ontwikkelen. Van deze ruimte maken we dan ook graag gebruik. We laten ons op dat vlak dus ook het liefst geen grenzen opleggen, maar denken daarin liever in mogelijkheden. Op basis van onze ervaring/trackrecord, schatten we in waar je bedrijf behoefte aan heeft (business logic) en met de ruimte die de tool biedt en de expertise die we hebben om daar mee te ontwikkelen (application logic), gaan we graag de uitdaging met je aan. Het moge duidelijk zijn: Onze ‘weapons of choice’ zijn Windev, Webdev & Windev Mobile. En bij hoge uitzondering Angular.

Onze filosofie

Be in control and get connected

Ons doel: ‘Inspelen op de behoeftes van klanten, met softwareoplossingen die we in samenspraak ontwikkelen. Dit zijn duurzame softwareoplossingen met een duidelijk filosofie: ‘Be in control and get connected’.

‘Be in control’ staat voor de controle die we hebben over de software. Wij ontwikkelen & ontwerpen ruim 30 jaar software systemen. Met andere woorden: MSG heeft de kennis en ervaring in huis om te realiseren en mee te bewegen waar jouw bedrijfssituatie omvraagt. Een misinterpretatie of een fout in de software is zo gemaakt, maar door goede communicatie, korte lijnen en langdurige samenwerkingen zijn wij in staat om software tot in de details voor je aan te passen. Hiermee slaan we dan ook de brug naar ‘get connected’. Doordat we de software tot in de details kennen, zorgen we ervoor dat we precies weten wat we aan moeten passen om in verbinding te komen met andere systemen. Wij maken de connectie.

Onze filosofie heeft ons de afgelopen 30 jaar veel accurate markt en productkennis opgeleverd. Met de ervaring en expertise op zak, blijft MSG opzoek gaan naar softwareoplossingen die aansluiten bij jouw behoeftes, je bedrijfsvoering en je klanten.

Waar we voor staan

Continuïteit, Kwaliteit, Mensen & Maatschappij

Deze waardes vormen de basis van ons bestaan en bepalen de manier waarop wij werken. Om kwaliteit te leveren, heb je als softwarebedrijf de ruimte, tijd & kennis nodig voor doorontwikkeling. Want deze doorontwikkelingen zorgen er uiteindelijk voor dat jij de bedrijfsvoering van morgen, vandaag krijgt.

Daarnaast hebben al onze klanten de mogelijkheid om nieuwe ideeën en functionaliteiten aan te vragen of te bespreken. Het maatwerk, de ideeën van de klanten die we vervolgens realiseren, realiseren we in de broncode van onze software. Door dit op deze manier te doen zorgen we ervoor dat bij iedere update al de maatsoftware vaak probleemloos mee overgaat naar de nieuwe versie. Met andere woorden: Je bedrijfsvoering blijft meegaan met de tijd en jij hoeft je daar geen zorgen over te maken. 

Het leveren van kwaliteit en het geven van ruimte zorgt voor loyaliteit en stabiliteit. Niet alleen bij onze eigen mensen, maar juist ook bij klanten. Je zou kunnen zeggen, wij maken klantrelaties voor ‘het leven’. Een groot deel van ons klantenbestand, is al meer dan 30 jaar klant en sommige van deze klanten staan zelfs al meer dan 25 jaar in contact met dezelfde medewerkers. Al met al zorgen onze langdurige klantrelaties voor een gezamenlijk succes. Hier zijn we het meest trots op!

Door stabiele oplossingen en goede klantrelaties hebben we jaarlijks ruimte om ons steentje bij te dragen. Zodoende ondersteunen we verschillende goede doelen, sportverenigingen en maatschappelijke belangen.

De toekomst

Le futur est arrivé

De toekomst is gearriveerd, en vaker nog de toekomst van morgen is vandaag. Vooruitgaan, maar daar wel ieder dag even stil bij staanDat is wat wij doen, bezig zijn met het nu met een blik op de toekomst. Wij staan je bij om je bedrijfsvoering op de rit te krijgen, te houden en waar nodig te verbeteren. Wij waarborgen onze continuïteit, helpen klanten en elkaar. Dat is wat we doen. ‘Uit passie voor software, voor de bedrijfsvoering van morgen.’

De doelgroep

Kunnen we je helpen?

Met een digitale bedrijfsvoering.

Voor de connectie met je klanten.
Integratie van je systemen & processen.
Structuur in je data.
Inzicht in je bedrijf.

Doelgroep: MKB bedrijven binnen de volgende sectoren.

Groothandels – Handelsondernemingen
 E-commerce partijen / Logistieke partijen
Bouw / Aannemers / Installatie bedrijven
Onderhoudsbedrijven / Woningcorporaties

With MSG software we

Manage data, Supply software and Generate transparency

With MSG software you

Manage people, Supply goods and Generate customers