12 augustus 2021

Online strategie & Digital Commerce

Online strategie & Digital commerce advies

Het aantal verkoopkanalen dat je vandaag de dag als bedrijf kunt aanboren is gigantisch. Wil je op allerlei marketplaces staan? Wil je een eigen digitale omgeving? Wil je blijven verkopen uit je fysieke vestiging? Wil je een drive through faciliteren of een pick up point? Er zijn dus talloze mogelijkheden en jij moet er voor jouw bedrijf de beste uitkiezen. Een belangrijke vraag is dan: wat voor beleving wil je je klant meegeven? Wat is het soort service waarmee je ze wil voorzien? En welke verkoopkanalen presteren beter dan andere?

 

Wanneer je niet zeker van je zaak bent, is het geen enkel probleem om meerdere verkoopkanalen uit te proberen. Op die manier kom je erachter welke kanalen bij je passen. Wij zijn er echter voorstander van om met je mee te kijken en je te adviseren over de te gebruiken verkoopkanalen. Heb je zelf al een goed idee? Dan zullen we je kritisch bevragen en beoordelen of het ook daadwerkelijk de best passende oplossing voor jouw situatie is.

Op basis van de volgende principes voor zien wij je van advies & realisatie..

Eenvoudig kun je de wereld van digital commerce niet noemen. Het gebruik van vakjargon, vele afkortingen en ingewikkelde termen maken het er niet makkelijker op. Wij proberen te allen tijde een heldere taal te spreken waar het gaat om mogelijkheden en ontwikkelingen op het digitale vlak. Zeker als het gaat om een erg belangrijk onderdeel van je bedrijfsvoering, namelijk de directe aansluiting bij klanten op de juiste manieren. Om dit te kunnen realiseren vertrekken we op basis van een aantal principes zodat we aan het eind van de rit een concrete aanbeveling voor je kunnen doen.

Op basis van die principes geven wij vorm en inhoud aan de juiste invulling van commerce, en met name digital commerce voor jouw bedrijfsvoering. Wat we momenteel vooral zien is dat de mix tussen de online en offline kanalen steeds verder geïntegreerd raken. Daarom is het van belang om overzicht te krijgen over het geheel, voordat er keuzes worden gemaakt. De vijf principes die wij daarbij hanteren zijn de volgende:

Design Thinking - Een andere optie voor het reeds bestaande

Op wat voor manier zijn de processen binnen je bedrijfsvoering ingericht? Wat zijn hierin de belangrijke pijlers? Dat de boekhouding sluitend is? Dat de software ingericht is op flexibiliteit en groei? Dat de website er heel goed uitziet? Dat de backend goed geregeld is? Of dat het totaalplaatje klopt? Waarom is het ingericht zoals het op dit moment is ingericht?

Iedere afdeling heeft een ander belang, maar iedere afdeling is wel onderdeel van hetzelfde bedrijf. 

Durf jij processen om te gooien, voor een goede flow van de klantaankoop tot de afhandeling en daarbij de vrijheid te houden in de keuze om bepaalde verkoopkanalen wel of niet te laten aansluiten? 

Wacht, wat zeg je?

Ga jij bijvoorbeeld je klanten laten order picken, een nieuw verkoopkanaal, als je het ons vraagt. En ga je ze daarbij het gevoel van service, controle en snelheid geven?

Doe je wel eens boodschappen? Bij de Albert Heijn of Jumbo bijvoorbeeld? Daar doe je eigenlijk alles zelf, merk je dat in de prijs? Nee. Is het sneller? Ja! Verlagen de winkels hun personeelskosten? Ja: Zelf scanners, zelf scan kassa’s.

Met andere woorden, open een winkel, maak de uitstraling on point en zorg voor automatisering. De rest gaat, na een goede positionering en naamsbekendheid, ‘vanzelf’…maar niet heus, deze digitale oplossingen geven je nog geen advies. Ons advies, maak de mix! Advies van vakmensen, ondersteunt met digitale oplossingen.

Automatisering met een Human touch*
We zijn geen nummers, we zijn mensen!

Design Thinking - Een andere optie voor het reeds bestaande

Op wat voor manier zijn de processen binnen je bedrijfsvoering ingericht? Wat zijn hierin de belangrijke pijlers? Dat de boekhouding sluitend is? Dat de software ingericht is op flexibiliteit en groei? Dat de website er heel goed uitziet? Dat de backend goed geregeld is? Of dat het totaalplaatje klopt? Waarom is het ingericht zoals het op dit moment is ingericht?

Iedere afdeling heeft een ander belang, maar iedere afdeling is wel onderdeel van hetzelfde bedrijf. 

Durf jij processen om te gooien, voor een goede flow van de klantaankoop tot de afhandeling en daarbij de vrijheid te houden in de keuze om bepaalde verkoopkanalen wel of niet te laten aansluiten? 

Wacht, wat zeg je?

Ga jij bijvoorbeeld je klanten laten order picken, een nieuw verkoopkanaal, als je het ons vraagt. En ga je ze daarbij het gevoel van service, controle en snelheid geven?

Doe je wel eens boodschappen? Bij de Albert Heijn of Jumbo bijvoorbeeld? Daar doe je eigenlijk alles zelf, merk je dat in de prijs? Nee. Is het sneller? Ja! Verlagen de winkels hun personeelskosten? Ja: Zelf scanners, zelf scan kassa’s.

Met andere woorden, open een winkel, maak de uitstraling on point en zorg voor automatisering. De rest gaat, na een goede positionering en naamsbekendheid, ‘vanzelf’…maar niet heus, deze digitale oplossingen geven je nog geen advies. Ons advies, maak de mix! Advies van vakmensen, ondersteunt met digitale oplossingen.

Automatisering met een Human touch*
We zijn geen nummers, we zijn mensen!

Growth Hacking - Marketing, psychologie & techniek

Wanneer de verkoopkanalen passend en op orde zijn, dan wil je ook dat deze naar wens presteren. Door vanaf een stabiele blauwdruk of basis te starten, krijg je vervolgens de ruimte om onderdelen uit te proberen. Welke marketing tools hebben in eerste instantie je voorkeur? Hoeveel tijd wil je kwijt zijn aan a/b testing? En in hoeverre moeten de processen die te maken hebben met het optimaliseren (vermarkten) van je verkoopkanalen (artikelen) geautomatiseerd voor je werken? Of wil je daarvoor gebruik maken van externe partijen? 

Met andere woorden bepaal wat je zelf wil blijven beheren, wat je wil laten ‘servicen’ en uiteraard welke budgetten hier tegenover staan. Allemaal vragen die je je als bedrijf kunt stellen. Waarbij het uiteindelijk draait om het succesvol laten opereren van in dit geval met name je digitale verkoopkanalen.

Trial & Error - Als je het niet probeert.. dan weet je het nooit

One small step for man… one giant leap for your company? Je hoeft een marketeer niet te vragen om een passende zin te bedenken, want dan lukt dat wel. Een volledig passend digitale bedrijfsvoering met de juiste verkoopkanalen is toch wel even een andere uitdaging. Deze gaan we graag met je aan. 

Wij proberen graag nieuwe dingen uit want:

‘Knowing is not enough; we must apply.
Willing is not enough we must do’.

Wanneer je niet durft te proberen, dan zul je het nooit weten.

‘Everyone knew that it didn’t work 
Until someone came who didn’t know’. 

Trial & Error - Als je het niet probeert.. dan weet je het nooit

One small step for man… one giant leap for your company? Je hoeft een marketeer niet te vragen om een passende zin te bedenken, want dan lukt dat wel. Een volledig passend digitale bedrijfsvoering met de juiste verkoopkanalen is toch wel even een andere uitdaging. Deze gaan we graag met je aan. 

Wij proberen graag nieuwe dingen uit want:

‘Knowing is not enough; we must apply.
Willing is not enough we must do’.

Wanneer je niet durft te proberen, dan zul je het nooit weten.

‘Everyone knew that it didn’t work 
Until someone came who didn’t know’. 

Behaviourial Science - Consumenten gedrag

Aan de ene kant kun je allerlei tools, technieken en modellen toepassen. Je moet je echter wel bewust zijn van het gedrag van je klanten, oftewel het consumentengedrag. Klanten met wie je een jarenlange samenwerking hebt, hebben vaak een aanpak die niet helemaal aansluit op nieuwe klanten & de behoeftes daarvan. Zorg er dan voor dat je niet in een spagaat valt, maar centraliseer je core, verstevig dit en sluit aan bij de behoeftes van vandaag de dag. Beter gezegd: vergeet het bestaande niet, maar vernieuw het tot de behoeftes van het heden.

Voor de juiste invulling van de Customer Journey.. de reis van de klant

Uiteindelijk komt alles uit bij de ‘alles bepalende’ reis van de klant. Is dit alles bepalend vraag je je misschien af? JA! Dat is het! Je verzet namelijk heel veel werk om je klant netjes te voorzien van het gebruikersgemak dat men vandaag de dag gewend is.

Door het gebruik van de juiste Touch points (contactmomenten) met de klant, kun je ervoor zorgen dat de prestaties van je verkoopkanalen verbeteren en dat meer klanten je weten te vinden. Wat hierbij interessant is, is de creatie van nieuwe Touch points. Vroeger waren dit bijvoorbeeld de wekelijkse folders door de brievenbus en de tv reclames tussen de films door. Vandaag de dag heten dit cookies

Kleine kanttekening: Ze heten cookies want het moet wel leuk blijven! Want hoe moeten anders bijvoorbeeld jouw mooie collecties aan fietsen op Facebook in mijn nieuwsoverzicht voorbij gaan komen? 

Er zijn echter steeds meer organisaties die vanwege privacy issues iets doen tegen ‘deze cookies’. Je kunt namelijk ook te ver gaan. Heb je je echter weleens afgevraagd waarom al die grote Techbedrijven gevestigd zijn in Ierland? Dat heeft zeker te maken met de belastingtarieven, maar toch ook zeker met de AVG regels die in dat land leidend zijn! Op deze manier kunnen ze de daar geldende regels op de software ook in alle andere landen toepassen en kunnen er genoeg cookies gebruikt blijven worden. Helder? 

Al met al bekijken wij graag met je wat de ideale invulling is van jullie klantenreis en op welke plekken contactmomenten met je klanten interessant kunnen zijn. Het laten aansluiten van de digitale oplossing op de juiste behoeftes in de customer journey is namelijk het doel. Op die manier zorgen we bijvoorbeeld dat een vaste klant getriggerd wordt op het plaatsen van een herhaaldelijke bestelling. De vaste klant heeft een veel directere vorm van behoefte, diegene wil direct artikelen kunnen bestellen en vraagt dus om veel service. Of we gaan samen met je op zoek naar nieuwe klanten, door het selecteren van een doelgroep en de creatie van nieuwe Touch points, zodat potentiële klanten op de juiste plaatsen in aanraking komen met je bedrijf en mogelijk ook overgaan tot een aankoop.

Realisatie van Digital commerce oplossingen zijn op basis van het MSG Headless commerce platform*

Wij leveren onder andere Online strategie & Digital commerce advies & realisatie aan

Eens sparren over Online strategieën & Digitale commerce mogelijkheden?

Het laatste Online strategie & Digital commerce nieuws